Oferta dla przedszkoli i szkół powiatu działdowskiego:

1. Warsztaty z podstaw programowania (unplagged, czyli bez komputera)
Czas trwania 60-90 min

– kodowanie bez prądu z wykorzystaniem kolorowych kubków i maty edukacyjnej

Po zajęciach dziecko:

– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– rozpoznaje zależności przyczynowo-skutkowe,
– potrafi sformułować proste polecenia i instrukcje schematyczne.

2. Warsztaty z podstaw programowania z wykorzystaniem robota Photon/ Genibot
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach dziecko:

– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– potrafi opracować proste algorytmy,
– zna podstawy programownia Photona /Genibota.

3. Warsztat o bezpieczeństwie w internecie
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach dziecko:

– wie, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektronicznych,
– potrafi rozróżniać bezpieczne i niebezpieczne gry/ aplikacje oraz wybierać te dobre,
– wie, ile czasu dziennie powinno się spędzać na korzystaniu z urządzeń elektronicznych, by nie stanowiło to zagrożenia dla zdrowia.

4. Cztery pory roku
Czas trwania 45-60 min

Zajęcia w oparciu o czytaną książkę/opowiadanie związane z aktualną porą roku.

Po zajęciach dziecko:
– umie nazwać aktualną porę roku,
– wymienić charakterystyczne dla niej zmiany w przyrodzie.

5. Idą Święta
Czas trwania 45-60 min

Lekcja biblioteczna, podczas której czytamy świąteczne opowiadanie odpowiednie do wieku czytelnika.

Po zajęciach dziecko:
– potrafi wymienić kilka tradycji świątecznych,
– umie przyporządkować porę roku do obchodzonego święta,
– wie, dlaczego święta są ważne w życiu człowieka, rodziny.

6. Zajęcia w oparciu o tekst Teatrzyku Kamishibai
Czas trwania 45-60 min

•„O rybaku i złotej rybce” (czytamy tekst teatrzyku, rozmowa na temat morału z danej historii oraz własnych marzeń, praca plastyczna),
•„O Smoku Wawelskim” (czytamy teatrzyk, rozmawiamy na temat legendy o Smoku Wawelskim, praca plastyczna),
•„Trzy świnki” (czytamy tekst teatrzyku, rozmawiamy na temat czytanego tekstu zwracając uwagę na zachowanie ostrożności – otwieranie drzwi nieznajomym oraz efektów wysiłku włożonego w budowę domu, praca plastyczna),
•„Królowa pszczół” (czytamy tekst teatrzyku, rozmawiamy na temat czytanego tekstu zwracając uwagę na morał bajki, aby pomagać słabszym, praca plastyczna),
•„Słowik” (czytamy tekst teatrzyku, rozmawiamy na temat czytanego tekstu zwracając uwagę na pojęcie „wolności”, praca plastyczna),
•„Brzydkie kaczątko” (czytamy tekst teatrzyku, rozmawiamy na temat czytanego tekstu zwracając uwagę na indywidualność, inność, praca plastyczna).

Po zajęciach dziecko:
– zna treść czytanego tekstu,
– poznaje znaczenie słowa „morał”,
– wie jaki morał płynie z poznanej bajki,
– potrafi wskazać właściwe postawy bohaterów.

7. „Droga książki od autora do czytelnika”
Czas trwania 45-60 min

Po zajęciach dziecko:
– uświadamia sobie rolę książki w życiu człowieka,
– poznaje poszczególne etapy powstawania książki,
– wie na jakich zasadach funkcjonuje biblioteka i co należy zrobić, aby zostać czytelnikiem.

8. „Podróż po kontynentach świata”
Czas trwania 45-60 min

Poprzez zabawę i przygotowaną prezentację poznajemy ciekawostki dotyczące kontynentów świata.

Po zajęciach dziecko:
– umie wymienić nazwy kontynentów,
– zna zwierzęta i roślinność charakterystyczną dla danego kontynentu.

wersja 2

Czas trwania 60-90 min

Po zajęciach dziecko:
– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– rozpoznaje zależności przyczynowo-skutkowe,
– potrafi sformułować proste polecenia i instrukcje schematyczne.

Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach dziecko:
– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– potrafi opracować proste algorytmy,
– zna podstawy programownia Photona /Genibota.

Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach dziecko:
– wie, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektronicznych,
– potrafi rozróżniać bezpieczne i niebezpieczne gry/ aplikacje oraz wybierać te dobre,
– wie, ile czasu dziennie powinno się spędzać na korzystaniu z urządzeń elektronicznych, by nie stanowiło to zagrożenia dla zdrowia.

wersja 3

Warsztaty z podstaw programowania (unplagged, czyli bez komputera)

Czas trwania 60-90 min

Po zajęciach dziecko:
– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– rozpoznaje zależności przyczynowo-skutkowe,
– potrafi sformułować proste polecenia i instrukcje schematyczne.

Warsztaty z podstaw programowania z wykorzystaniem robota Photon/ Genibot

Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach dziecko:
– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– potrafi opracować proste algorytmy,
– zna podstawy programownia Photona /Genibota.

Warsztat o bezpieczeństwie w internecie
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Optio, neque qui velit. Magni dolorum quidem ipsam eligendi, totam, facilis laudantium cum accusamus ullam voluptatibus commodi numquam, error, est. Ea, consequatur.

1. Warsztaty z podstaw programowania z wykorzystaniem robota Photon/ Genibot
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– potrafi opracować proste algorytmy,
– zna podstawy programownia Photona/ Genibota.

 

2. Warsztat o bezpieczeństwie w internecie
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektronicznych,
– rozumie, czym jest cyberprzemoc i wie, jak sobie z nią radzić,
– potrafi rozpoznać niebezpieczne kontakty i wie, jak sobie z nimi radzić,
– potrafi odróżnić gry niebezpieczne od bezpiecznych i wybierać te dobre.

 

3. Warsztaty z druku 3D
Czas trwania: 120 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest druk 3D i na czym polega,
– zna rodzaje materiałów służących do drukowania 3D,
– posługuje się programem do projektowania modeli 3D.

 

4. Warsztaty o sztucznej inteligencji
Czas trwania: 120 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest sztuczna inteligencja,
– rozumie sposób, w jaki „uczy” się sztuczna inteligencja,

– zna różne rodzaje sztucznej inteligencji,
– rozumie problemy etyczne związane ze sztuczną inteligencją.

 

5. Warsztaty z podstaw programowania z wykorzystaniem tabletów i gry edukacyjnej Scottie Go!/ aplikacji Scratch Jr.
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– zna zasady gry Scottie Go!/ potrafi korzystać z aplikacji Sctratch Jr.,
– potrafi programować ścieżki przy użyciu prostego języka programowania występującego w grze Scottie Go!/ aplikacji Scratch Jr.

 

6. Warsztaty o audiodeskrypcji
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest audiodeskrypcja,
– zna zasady jej tworzenia,
– potrafi tworzyć proste audiodeskrypcje wybranych obiektów.

7. Warsztaty muzyczne z wykorzystaniem płytki Makey Makey
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– potrafi tworzyć proste utwory muzyczne z wykorzystaniem instrumentów i rzeczy codziennego użytku,

– zna zasadę działania płytki Makey Makey.

 

8. Warsztat połączony z projekcją filmu krótkometrażowego

Temat warsztatu do ustalenia.
Czas trwania: 60-90 min

 

9. „Droga książki od autora do czytelnika”

Czas trwania 45-60 min

Po zajęciach uczeń:
– uświadamia sobie rolę książki w życiu człowieka,
– poznaje poszczególne etapy powstawania książki,
– wie na jakich zasadach funkcjonuje biblioteka i co należy zrobić aby zostać czytelnikiem,
– poznaje nowości wydawnicze znajdujące się w bibliotece.

 

10. Skarpetkowe historie
Czas trwania 45-60 min

Po zajęciach uczeń:
– poznaje treść wybranego fragmentu z książki J. Bednarek pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” lub „Nowe przygody skarpetek (jeszcze bardziej niesamowite)”,
– jest świadomy tematu różnorodności w świecie,
– wykonuje pracę plastyczną.

 

11. W świecie wartości
Czas trwania 45-60 min

Po zajęciach uczeń:
– słucha opowiadania lub książki dobranej do wieku dzieci (np. „Polscy autorzy o wartościach”, „Rady nie od parady”, „O tym co w życiu jest ważne”),
– poznaje znaczenie terminu „wartość”,
– potrafi wymienić kilka wartości materialnych i niematerialnych,
– podejmuje próbę ustalenia własnej hierarchii wartości.

 

12. Legendarny świat. Zajęcia w oparciu o polskie legendy
Czas trwania 45-60 min

Po zajęciach uczeń:
– poznaje gatunek literacki jakim jest legenda,
– potrafi wymienić cechy legendy na podstawie wysłuchanego tekstu,
– zna treść najważniejszych polskich legend (np. „Toruńskie pierniczki”, „Wars i Sawa”, „Lwy Gdańskie”),
– potrafi powiązać miejscowość z czytaną legendą.

 

13. Moje miasto – Działdowo
Czas trwania 45-60 min

Po zajęciach uczeń:
– poznaje historię naszego miasta,
– poznaje zabytki Działdowa,
– pogłębia tożsamość regionalną,
– potrafi wymienić kilka cech patriotyzmu.

1. Warsztaty z podstaw programowania z wykorzystaniem robota Photon/ Genibot
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– potrafi opracować nieskomplikowane algorytmy,
– zna podstawy programownia Photona/ Genibota.

 

2. Warsztat o bezpieczeństwie w internecie
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektronicznych,
– rozumie, czym jest cyberprzemoc i wie, jak sobie z nią radzić,
– potrafi rozpoznać niebezpieczne kontakty i wie, jak sobie z nimi radzić,
– potrafi odróżnić gry niebezpieczne od bezpiecznych i wybierać te dobre.

 

3. Warsztaty z druku 3D
Czas trwania: 120 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest druk 3D i na czym polega,
– zna rodzaje materiałów wykorzystywanych do drukowania 3D,
– posługuje się programem do projektowania modeli 3D.

 

4. Warsztaty o sztucznej inteligencji
Czas trwania: 120 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest sztuczna inteligencja,
– rozumie sposób, w jaki „uczy” się sztuczna inteligencja,
– zna różne rodzaje sztucznej inteligencji,
– rozumie problemy etyczne związane ze sztuczną inteligencją.

 

5. Warsztaty z podstaw programowania z wykorzystaniem gry edukacyjnej Scottie Go!/ aplikacji Scratch Jr.
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest programowanie i jakie jego elementy występują w życiu codziennym,
– zna zasady gry Scottie Go!/ zasady korzystania z aplikacji Scratch Jr.,
– potrafi programować ścieżki przy użyciu prostego języka programowania występującego w grze Scottie Go!/ aplikacji Scratch Jr.

 

6. Warsztaty o audiodeskrypcji.
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, czym jest audiodeskrypcja,
– zna zasady jej tworzenia,
– potrafi tworzyć proste audiodeskrypcje wybranych obiektów.

 

7. Warsztaty muzyczne z wykorzystaniem płytki Makey Makey.
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– potrafi tworzyć proste utwory muzyczne z wykorzystaniem instrumentów i rzeczy codziennego użytku,
– zna zasadę działania płytki Makey Makey.

 

8. Warsztat z tworzenia podcastów
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie, na jakich platformach można słuchać podcastów,
– wie, jakie programy i aplikacje wykorzystać do tworzenia własnych podcastów,
– umie stworzyć krótki podcast.

 

9. Warsztat o weryfikacji informacji z internetu

– warsztat w formie turnieju fact-checkingowego, połączony z poznaniem zasad weryfikacji informacji

 

10. Warsztat o deepfake’ach.
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– zna różne typy fałszywych informacji, które można znaleźć w internecie,
– wie, skąd czerpać wiedzę o weryfikacji informacji,
– rozumie, czy deepfake, cheapfake mogą być zagrożeniem dla demokracji,
– potrafi odróżnić fake od realnej osoby?,
– zna proste narzędzia do weryfikacji wideo i grafiki?.

 

11. Warsztat o kulturze żydowskiej z wykorzystaniem gry „Miasteczko Malki”.

– warsztat w formie gry narracyjnej, dzieci wędrują po miasteczku żydowskim sprzed 100 lat.
Czas trwania: 120 min

 

12. Warsztat połączony z projekcją filmu krótkometrażowego.

– Temat warsztatu do ustalenia.
Czas trwania: 60-90 min

1. Warsztaty o sztucznej inteligencji
Czas trwania: 120 min

Po zajęciach uczeń:
– wie, czym jest sztuczna inteligencja
– rozumie sposób, w jaki „uczy” się sztuczna inteligencja;
– zna różne rodzaje sztucznej inteligencji;
– rozumie problemy etyczne związane ze sztuczną inteligencją.

2. Warsztat z tworzenia podcastów
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:
– wie, na jakich platformach można posłuchać podcastów,
– wie, jakie programy i aplikacje wykorzystać do tworzenia podcastów,
– potrafi stworzyć krótki podcast.

3. Warsztat o weryfikacji informacji z internetu
Czas trwania: 60-90 min

– warsztat w formie turnieju fact-checkingowego, połączony z poznaniem zasad weryfikacji informacji

4. Warsztat o deepfake’ach
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:
– zna różne typy fałszywych informacji, które można znaleźć w internecie,
– wie, skąd czerpać wiedzę o weryfikacji informacji,
– rozumie, czy deepfake, cheapfake mogą być zagrożeniem dla demokracji,
– potrafi odróżnić fake od realnej osoby?,
– zna proste narzędzia do weryfikacji wideo i grafiki.

5. Warsztat o bezpieczeństwie w internecie.
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:

– wie co to cyfrowy ślad, cyberprzemoc, wizerunek w sieci, bezpieczeństwo w bankowości
6. Warsztat połączony z projekcją filmu krótkometrażowego.
Czas trwania: 60-90 min

– temat warsztatu do ustalenia.

7. Warsztat z tworzenia e-booków
Czas trwania: 60-90 min

Po zajęciach uczeń:
– zna podstawowe programy do tworzenia e-booków;
– zna interfejs programów: Sigil i Calibre;
– potrafi edytować tekst w Sigilu i Calibre;
– potrafi utworzyć e-book z tradycyjnego pliku tekstowego;
– potrafi przekonwertować dany format e-booka na inny.

7. Spacer po Działdowie z Marianem Odachowskim prezesem Towarzystwa Miłośników Ziemi Działdowskiej.
Czas trwania (60-90 min.)
Spacer powiązany z poznaniem ciekawych zabytkowych miejsc w Działdowie, o których opowie pasjonat historii regionalnej.

Po spacerze uczestnicy:
– będą mieli możliwość zadawania pytań,
– zapoznają się z historią miasta,
– poszerzą wiedzę o ciekawych miejscach i zabytkach miasta.

8. Śladami bohaterów powieści Elżbiety Zakrzewskiej.
Czas trwania (60-90 min.)
Spotkanie ma na celu zachęcenie do przeczytania książek i zapoznania się z ciekawymi miejscami w Działdowie.

Po spotkaniu uczestnicy:
– będą mieli okazję spotkać się z autorką i porozmawiać,
– będą mieli szansę zapoznania się z książkami pisarki,
– poznają ciekawe historie związane z miejscami w Działdowie i treścią książek.

9. Dlaczego warto dbać o poprawność języka polskiego?
Czas trwania (45 min.)
Lekcja podczas której uczniowie poznają powody dla których warto dbać o poprawną polszczyznę.

Podczas lekcji uczniowie:
– poznają przykłady najczęściej powtarzanych błędów językowych,
– poznają przykłady poprawnego używania polszczyzny,
– dowiedzą się o praktycznym znaczeniu dbałości o poprawność językową,
– będą mieli możliwość zadawania pytań,
– poszerzą swoją wiedzę,
– zapoznają się z przykładami, również humorystycznymi, zaczerpniętymi z twórczości Michała Rusinka.

Grupy (po ustaleniu terminu z pracownikiem biblioteki) zapraszamy na zajęcia od godziny 10:00.

Datę i termin spotkania należy ustalić osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod numer (23) 697 20 43.